2017. november 23. csütörtök

A Fradi egykor volt szakosztályai, 9.rész: Autó-motor

Szerző: Simon Sándor Bejegyzés ideje: 2009. december 3.

fradi_cimer auto-motorMai szemmel egyre hihetetlenebb sportágak jönnek elő a múltból. AUTÓ-MOTOR SPORT: 1926-1952

Dr. Springer Miklós, az FTC Elnökségének a tagja, az FTC Baráti Kör alelnöke, 2009. május 8-án, a klub fennállásának 110-ik évfordulója alkalmából rendezett ünnepségen nagyformátumú beszédben méltatta a múltban elért sikereket. Igen informatív része volt a beszédnek, hogy sorjában megemlékezett az FTC összes valaha is működött szakosztályáról, azokról is, amelyek ma már a múlt homályába merülnek. Oda merülnek, de el nem veszhetnek!

Ez is indokolja, hogy sorozatunkban megemlékezzünk ezekről az egyszer volt szakosztályokról, hogy az internet adta nagyobb publicitást kihasználva minél több érdeklődőhöz eljuthassanak ezek az információk.

AUTÓ-MOTOR SPORT: 1926-1952

Több mint 80 esztendeje, 1926-ban alakult meg az FTC autó-motor sport szakosztálya. És nem csak, hogy megalakult, de számtalan dicsőséget szerzett a zöld-fehér színeknek. A megalakulás idején még versenyzési szándék nélkül, jórészt a klub kerékpározóiból állt a szakosztály. Azonban olyan neves sportemberek is látogatták az edzéseiket, mint a sokszoros birkózóbajnok Badó Raymund, akiről nyilván a birkózás történelmében is meg fogunk majd emlékezni.

Az első fellendülés 1931-ben kezdődött, amikor Walter József körül kialakult egy ütőképes gárda, amelyek már a szakosztályalapítás elvén túl a versenyeken is bizonyítottak. Mindez olyannyira sikerült, hogy egy esztendő múltán, 1932-ben az év valamennyi versenyén FTC sportoló nyert. A motorosok között az országos bajnokságon a 250 cm3-es kategóriában Kesjár János, a 350 cm3-ben Zamencsik Tivadar, az 500 cm3-ben pedig Kozma Endre lett bajnok. Ugyanebben az évben a túraautómobilok kategóriájában Huszár György nyert az FTC által rendezett versenyen. A Gugger-hegyi erős nemzetközi mezőnyben is helytálltak a versenyzők, hiszen Andó, Gutschy, Huszár és Kesjár is értékes helyezéseket ért el. És még ezzel sem volt vége a sikereknek, azokat a salakpályán is hozták, elsősorban a már említett Zamencsik Tivadar révén. Sokoldalú sportemberek voltak, a technika igazi megszállottjai. Teljesítményüket mai szemmel lehet igazán értékelni, amikor látjuk, milyen különböző felkészültséget igényel az autóval, illetve a motorral, azon belül is a pályán vagy salakon történő versenyzés. Az éves Fradi sikerszériát az koronázta meg, hogy a Sopronban rendezett magyar-osztrák válogatott viadalon (hiába, azokban az időkben még ilyen is volt) tíz ferencvárosi sportoló részvételével aratott Magyarország fölényes győzelmet.

Az 1932-es sikerek természetesen csak megalapozták a későbbi éveket, 1934-ben előbb a BSE, majd a KMAC versenyén arattak versenyzőink szép sikereket, amelyek révén elnyerték az Ezüst-serleg vándordíjat. Azonban ebben az évben is a Gugger-hegyi nemzetközi motorosverseny volt a sláger, ahol 30.000 (!) lelkes néző előtt három Fradi-győzelem is született. A bajnokságban Kiss és Andó arany, Kesjár ezúttal ezüstérmes lett.

Andó 1936-ban megvédte bajnoki címét, ugyanebben az évben Nemes megnyerte a Fradi első autóbajnoki aranyát, mégpedig az 1100 cm3 alatti géposztályban.

1939-ben tovább színesedett a motorsport paletta, mivel ebben az évben a motorcsónakban is elkezdtek sportolóink versenyezni, közülük Simon László eredményeit jegyezték fel a krónikák.

Az előző eredménysorokból is láthatóan, a gazdasági válság nehéz éveit sikeresen túlélte ez a sport, hiszen a sikerek kellő ösztönzőt jelentettek az akkori szponzoroknak is, nem beszélve a Fradi hallatlan közönségerejéről. A II. világháború kitörése azonban végzetes csapást mért a sportágra, a motorerők nem a sportpályán, hanem a harcmezőn küzdöttek.

Bármily hihetetlen is, a sportág életerejét azonban kiválóan mutatja, hogy a háború után, 1949-ben újra feldübörögtek a motorok. Gody László a túraautó-bajnokságban, Kejsár János a motorkerékpáros salakbajnokságban nyert országos bajnokságot.

A szakosztály sikereit érdekes módon egy hölgy, Nagy Sámuelné zárta le, aki 1952-ben az autós túrabajnokságban lett aranyérmes. Ez volt a hattyúdal.

Simon Sándor

Felhasznált irodalom és weblapok:
Nagy Béla: Zöld-fehérben

http://www.ftcbaratikor.hu/2009/05/03/drspringer-miklos-unnepi-beszede/#more-6827

http://www.ftc.hu/index.php?action=main&nid=12068&sact=news

A végére ugorhat és hozzászólhat.

HOZZÁSZÓLÁS






Legutóbbi hozzászólások

Az FTC Baráti Kör honlapja

  • Felelős szerkesztő: Simon Sándor
  • A honlapon megjelent tartalomban való közreműködésért és munkáért külön köszönetet mondunk
  • Szántay Balázsnak (tudósítások megemlékezésekről, összejövetelekről, fotók)
  • Simon Józsefnek (statisztikák)
  • Dluhopolszky Lászlónak (karikatúra, humor)
  • Harsányi Györgynek (fotók)
  • Email: ftc.barati.kor@gmail.com
  • Köszönjük, hogy megtisztelt a figyelmével! Várjuk észrevételeit, javaslatait!

  • Legutóbbi hozzászólások

    Újra Orosházán jártunk

    Bejegyzés ideje: 2012. június 1.
    Szerző: Simon Sándor

    Nyári hangulatban

    Bejegyzés ideje: 2016. június 30.
    Szerző: SzB

    XI.23. sajtófélóra: Hector Gabriel Morales mondta

    Bejegyzés ideje: 2010. november 24.
    Szerző: tibu1

    Megszólalnak a barátok: Ebedli Zoltán és Törőcsik András

    Bejegyzés ideje: 2010. április 30.
    Szerző: tibu1

    Napi válasz, VII.6.

    Bejegyzés ideje: 2009. július 7.
    Szerző: Simon Sándor