2017. március 27. hétfő

A Fradi mai szakosztályai: Kerékpár (1.rész: 1904-1973)

Szerző: Simon Sándor Bejegyzés ideje: 2010. január 21.

fradi_cimer kerekparozasMa is működő szakosztályok: KERÉKPÁR

1. rész: 1904-től 1973-ig

A kerékpárhoz kapcsolódó csapatjáték, a kerékpárpóló bemutatásánál már említettük, hogy az első kerékpárt, akkori szóhasználattal velocipédet vagy biciklit, Kosztovics László hozta be hazánkba. Már 1882-ben megalakult a Budapesti Kerékpár Egylet (BKE), amely egy évvel később már versenyt rendezett az ügetőpályán. A pesti köznyelv gyorsan reagált, a helyszínre is utalva a versenyt úgy jellemezték, hogy azt “drága zabot és lovászt nem igénylő, mégis menésre kész, fáradhatatlan vasparipákon” folytatták. A siker töretlen volt, két évvel később már kb. 5000 kerékpáros versenyzőt tartottak nyilván. 1898-ban azonban beütött a krach. Az állam minden kerékpárt 10 korona adóval sújtott, ez elvette a kerékpárgyárak kedvét a sport üzleti célú patronálásától, a pályaversenyek visszafejlődtek. Akik az adó terhét vállalták, a kerékpározást túrázgatásként folytatták.

Mint annyi más sportági szakszövetség esetében, a Magyar Kerékpáros Szövetség megszületésekor is ott “bábáskodtak” az FTC vezetői. Ez a szövetség 1902-ben alakult, amikor pedig a clubnak nem volt még önálló szakosztálya. A szövetség első elnökének az FTC tagját, Kiss Jánost választották. Sőt egy esztendő múltán, 1903-ban alelnöknek Keönch Boldizsárt.

Újabb egy év telt el, amikor 1904-ben, Keönch Boldizsár vezetésével túracéllal megalakult az FTC önálló kerékpár-szakosztálya.

A hőskor első legendás versenyzője a képen is látható Szamek Ferenc volt, aki 1912-ben egymaga 10 első, 5 második és 6 harmadik helyezést ért el a különböző versenyeken, ezenkívül megnyerte a Budapest-bajnokságot és a Király-díjat.

A Szamek, Pirity, Eigner, Győrffy összetételű csapat az eredményeivel Magyarország második legjobb kerékpáros-egyesületévé emelte az FTC-t.

Az I. világháború, sok más hasonló sportághoz hasonlóan megakasztotta a kerékpársport fejlődését is, sőt az eszközigénye miatt, azt külnösen. Megakasztotta, de megállítani nem tudta. Az FTC-ben a 20-as évek közepétől újra érezhető volt a fellendülés. Elsősorban a kiváló pályaversenyzők jeleskedtek, újra az ország legjobbjai közé emelték a clubot. Eigner Jenő a repülőversenyben 1925-ben megnyerte az FTC számára az első országos bajnoki címet, amely megadta a versenyzők számára az alaphangot, mert a soron következő másfél évtizedben rendre nyerték a bajnokságokat.

1927-ben Eigner ismételte meg két évvel korábbi teljesítményét, tőle a stafétabotot Győrffy Imre (képünk) vette át, aki a korszak legkiemelkedőbb pályaversenyzőjének számított. 1929, 1930, 1932 voltak azok az évek, mikor a repülőversenyben bajnok lett. Annak ellenére, hogy a kimondottan pályaversenyző volt, annak is a legnagyobb robbanékonyságot jelentő ágában, Győrffy megpróbálkozott az országúti kerékpározással is. Klasszisát 1933-ban egy bronzéremmel igazolta a 100 km-es országos bajnokságon.

1934-től felzárkózott Győrffy mellé egy másik szuperklasszis, Éles Ferenc (kép), aki valóban megtestesítette az univerzális kerékpárost. 1934 és 1947 között nem kevesebb, mint 22 bajnoki címet szerzett. Az univerzalitást igazolandó, íme a lista

Pályán:
Repülőverseny, 1939
1000 m-es állórajtos időfutam, 1937-39 és 1941
4000 m-es üldözőverseny egyéni, 1947
4000 m-es üldözőverseny csapat, 1937, 1938, 1943 (társai: Morvai József, Holmár Imre, Kucsera Pál, Vida Tibor)
Pontverseny, 1947
Kétüléses verseny, 1938 és 1942 (Morvai Józseffel), 1940 (Nótás Károllyal)
Párosverseny, 1939-40 és 1944 (Nótás Károllyal)

Országúton:
100 km, 1937, 1939-41, 1943

Terepen:
Hegyi verseny, 1934.

A kor többi élversenyzője óhatatlanul feltűnt Éles oldalán. Morvai József azonban egyéniben is jeleskedett, hiszen 1938-ban és 1943-ban repülőbajnok, 1943-ban és 1948-ban a pontverseny bajnoka is volt.

Nem említettük Éles oldalán, mert nem versenyzett pályán, Barvik Ferencet, aki 1945-ben a háztömb körüli bajnokságot nyerte meg. A terepen pedig Ermler László (1949, mezei verseny) és Farkas András (1949, hegyi verseny és 1950, mezei verseny) lett országos bajnok. Ilyen egyéni eredmények mellett nem csoda, hogy 1947-től 1950-ig zsinórban az FTC kerekesei nyerték meg terepen a csapat országos bajnokságot.

A felsoroltak mindegyike azonban 1950-re abbahagyta a versenyzést, így egy eredményekben jóval szerényebb korszak következett, amelyben elsősorban az utánpótlás nevelésére koncentráltak.

Hogy legyenek húzónevek is, 1957-től újra igazoltak idősebb versenyzőket, mint Schillerwein István, aki később edzőként is jeleskedett. 1952-ben a helsinki olimpián azzal a Furmen Imrével indult tandemben, aki ugyancsak a Fradiba igazolt. Képünk is az olimpián készült róluk (balról – a nyeregben – Schillerwein, jobbról Furmen).

Furmen Imre a kétüléses versenyben Bicskey Richárddal párban hosszú idő után nyert újra bajnoki címet az FTC-nek.

Schillerwein István és Sipos Zoltán edzői munkája a hatvanas évek végére érett be igazán, felnőtt egy új bajnok generáció. Az “első fecske” Hóbor Lajos volt (képünk), aki 1969-ben megnyerte a 4000 m-es egyéni üldözőverseny országos bajnokságát.

1970-től aztán megint nem volt megállás. 1970-ben és 71-ben Nagy Gábor (képünk) váltotta Hóbort 4000 m-en a bajnoki trónuson, sőt 1971-ben az 1000 m-es állórajtos időfutamot is megnyerte. Ugyanezt a számot 1972-ben Szűr István hozta a Fradinak.

A felsorolt eredmények után nem csoda, hogy a három említett sportoló 1970-től 1973-ig négyszer egymás után a 4000 m-es csapat üldözőverseny bajnoka is lett. 1970-ben Jäckel Gábor, a következő két évben Bodnár József volt a kvartett negyedik tagja. Utóbbi a későbbi évtizedekben arról is híres lett, hogy ő volt az FTC labdarúgócsapatának gyúrója (Szakáll néven). Ezt le kellett írni, mert a közölt képből, ahol ő látható, ez sokak számára nem derülhet ki. 1973-ban a négyes összeállítása Szűr-Bodnár-Hóbor-Bürger volt.

AZ 1973-as esztendő kimagaslóan sikerült a Fradi kerekeseinek, 15 bajnoki címet szereztek, amelyekből Szűr egymaga tízet szerzett.

Folytatása következik …

Simon Sándor

Felhasznált irodalom és weblapok:
Major János – Nagy Béla – Várszegi János: Zöld-fehérben
Borbély Tibor: Fejezetek az FTC kerékpár szakosztályának történetéből

http://www.ftcbaratikor.hu/2009/05/03/drspringer-miklos-unnepi-beszede/#more-6827

http://bikemag.hu

A végére ugorhat és hozzászólhat.

4 hozzászólás

  1. gyuri írta:

    minden tiszteletem hobor lajosnak ö tényleg a kerékpár sportnak él és foglalkozik a tanitványokkal

    Hozzászólás ideje: 2010. március 28. 17:08

  2. egyenes ember írta:

    Nagy korszak volt, és ezeket az embereket mind ismertem, ismerem személyesen. És sajnálom azokat, akikkel már nem találkozhatok, még úgy is ha nem voltak Fradisok: Habony, Magyar, Bicskei Riki és Béla, Sipi (aki kölcsönemberként pár futamban FTC mezben indult az egyik bajnokságon a 4000-es csapatban, amikor Sarkadi Nagy Zsiga beteg volt), Baranyecz Bandi, Patyi… és a nagy kedvenc, akinek 8 éves koromtól a vezérszurkolója voltam, Szűr Pisti.
    Szegény Knézyt is volt alkalmam az Arany Mokka kupákon kikupálnom, mert halvány fogalma se volt pl. a páros, a repülő és más számok szabályairól se.

    És nagyon nem szeretett engem Csigabá, mert akkor még őszinte ember voltam, és a bírói “véletlen’ tévedéseket is az 1. páholyból jó hangosan kritizáltam. Tán épp ezért szeretett engem az egész pályabringás társaság.

    Hozzászólás ideje: 2012. augusztus 4. 20:08

  3. bakonyi józsef írta:

    szia Lajos. Már régóta kereslek irj már vagy hivj. Biztos nem kell bemutatkoznom. PL Felker-Hóbor -bakonyi. csőváz. Józsi

    Hozzászólás ideje: 2012. november 14. 20:39

  4. Mester István írta:

    Nagy örömmel olvasom a régi kerékpáros neveket,emlékeket.Nagyon jó érzés visszagondolni a régi versenyzőkre,akikkel volt szerencsém együtt edzeni. A Jenő Úr,a Szegecs,a Hóbor Lali,Bodnár Józsi.,stb.A bátyám is ott tekert,és nagyon büszke voltam Rá ,amikor megnyerte.a Lakatos úti tömbversenyt.Akkor én voltam a Fradi legfiatalabb kerékpárosa. Jó érzéssel gondolok vissza a népligeti ,a hármashatárhegyi ,pilisi edzésekre ahol nagyon “eléheztem”és vagy az öregek toltak,vagy a Sipi bá a cz jáwájával húzott. Szép emlékek. Jó egészséget kívánok azoknak akik még köztünk vannak.

    Hozzászólás ideje: 2014. március 4. 20:08

HOZZÁSZÓLÁS






Legutóbbi hozzászólások

Az FTC Baráti Kör honlapja

    Felelős szerkesztő: Simon Sándor
        A honlapon megjelent tartalomban való közreműködésért és munkáért külön köszönetet mondunk
          Simon Józsefnek (ellenfeleink jelene, mérkőzések utáni publicisztika)
            Szántay Balázsnak (tudósítások megemlékezésekről, összejövetelekről, fotók)
              Zsiga Lászlónak (statisztika, történelem, események, eredmények)
                Dluhopolszky Lászlónak (karikatúra, humor)
                  Harsányi Györgynek (fotók)
                    Email: ftc.barati.kor@gmail.com
                      Köszönjük, hogy megtisztelt a figyelmével! Várjuk észrevételeit, javaslatait!

                      Legutóbbi hozzászólások

                      Statisztikák

                      Bejegyzés ideje: 2015. augusztus 7.
                      Szerző: Simon József

                      Meccshiány

                      Bejegyzés ideje: 2009. október 17.
                      Szerző: Limpi

                      Pilu átvette a nyereményeit

                      Bejegyzés ideje: 2010. október 18.
                      Szerző: Simon Sándor

                      Rósa, a vezér

                      Bejegyzés ideje: 2011. február 4.
                      Szerző: Simon Sándor

                      A Fradi mai szakosztályai: Úszás (1.rész: 1904-1933)

                      Bejegyzés ideje: 2010. január 10.
                      Szerző: Simon Sándor

                      A júniusi Baráti Körben

                      Bejegyzés ideje: 2014. június 30.
                      Szerző: SzB